Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram

Facebook ikon Akadálymentes verzió ikon

Így zárult hazánkban a Safety Tunes

Több ezer fiatalt értek el a diákok közlekedésbiztonsági pályaművei

Iskolások, újságírók és közlekedési szakemberek alkotta közönség előtt zárult a European Road Safety Tunes hazai programsorozata: az eredmények bemutatására és a legjobb pályaművek díjazására 2017. április 28-án, a Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Bláthy Ottó Titusz Informatikai Szakgimnáziumában került sor. A 15–24 évesek közúti közlekedésbiztonságának javítását célzó nemzetközi projektet Magyarországon az Európai Unió és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával a Közlekedéstudományi Intézet valósította meg.


Miről szólt a program?


Az ünnepélyes hangulatvételű zárórendezvényt a program vezetője, Bíró Angelika, a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Kutatóközpont Közlekedésre Felkészítési Kutatócsoport csoportvezetője nyitotta meg, és részletekbe menően ismertette a Safety Tunes módszertanát, a foglalkozások fő tapasztalatait és eredményeit. A 2015. július 1-én kezdődött projekt keretében nemzetközi szinten nyolc ország nyolc szervezete különböző közúti közlekedésbiztonsági rendezvényeket valósított meg a célcsoportot alkotók számára. Magyarországon 2014-ben 1660 balesetet okoztak fiatal közlekedők (a 18–24 éves korosztályban), ami az összes baleset 10,4%-át teszi ki.

Bíró Angelika elmondása szerint a projekt fő célja az volt, hogy a partnerországokban (Ausztria, Belgium, Hollandia, Lengyelország, Csehország, Szlovénia, Spanyolország és Magyarország) 5%-kal csökkenjen a halálos kimenetelű balesetek száma az érintett korosztályon belül.

A belga és holland szakemberek által kidolgozott módszertan az interaktivitásra és diákok kreativitásának megmozgatására épül, és a korosztály felőli megközelítésen alapszik, amelynek fontos eleme, hogy a program során a valamilyen művészeti alkotás – fotó, plakát, zene, kisfilm – formájában megfogalmazott üzeneteket maguk a résztvevők adják tovább kortársaiknak.  A módszertani útmutató kidolgozását követően 2016 szeptemberében indult a hazai program, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával a Közlekedéstudományi Intézet valósított meg országos lefedettséggel. Bíró Angelika elmondta, hogy az öt megye kilenc iskolájában több mint hetven műhelygyakorlatot tartottak, 550 diákot vontak be a programba, és több mint 38 pályamű érkezett be határidőre; ami pedig a program üzeneteinek továbbítását illeti, záróesemény napjára a Facebook elérések száma meghaladta a 2500-at.

Safety Tunes tanári szemmel

A záróeseményen a házigazda Bláthy Ottó Titusz Informatikai Szakgimnázium igazgatója, Madarász Péter is köszöntötte a hallgatóságot, és arra hívta fel a figyelmet, hogy a középiskoláknak az oktatás mellett a nevelés is nagyon fontos feladatuk, amelynek sok területre, köztük a közlekedésre is ki kell terjednie. „Ez a közlekedésben való önálló részvétel intenzív időszaka” – szögezte le az intézményvezető, ami okán a gimnázium is szívesen csatlakozott a programhoz. Madarász Péter örömét fejezte ki annak kapcsán is, hogy nemcsak a nyitó-, de a zárórendezvénynek is ők lehettek a házigazdái.


Madarász Péter, a Bláthy Ottó Titusz Informatikai Szakgimnázium igazgatója

Fóris Edina, az Ózdi SZC Surányi Endre Szakképző Iskolája és Kollégiuma pályázó osztályának osztályfőnöke elmondta, hogy a tanintézményük mindig is fontosnak tartotta a bűn- és baleset-megelőzést, ennek megfelelően vesznek részt az Iskola rendőre programban, és ugyanezért jelentkeztek a Safety Tunes-ra is. Az iskolában két műhelygyakorlatot is tartottak, a diákoknak pedig olyannyira tetszett a program, hogy több pályaművet is készítettek, mondta el az osztályfőnök.

A Budapest Műszaki Szakképzési Centrum Than Károly Ökoiskoláját, Gimnáziumát, Szakközépiskoláját és Szakiskoláját képviselő Balogh Tiborné osztályfőnök azt hangsúlyozta, hogy az iskola hatékony színtere a közlekedésbiztonsági programok megvalósításának, és miután a Safety Tunes módszertana jól igazodott a korcsoporthoz, nemcsak hogy fent tudták tartani az érdeklődést, de a programnak olyan sikere volt, hogy a tanintézmény egy másik osztálya is benevezett egy foglalkozásra. Balogh Tiborné elmondta azt is, hogy ezzel a programmal a pályázati helyezéstől függetlenül mindenki nyert.

A középiskolás korosztályt másként kell kezelni

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint Safety Tunes projekt által érintett korosztályban a közlekedési balesetek képezik az elsődleges halálozási okot, és míg 15 évesen a kamaszok arányaiban inkább elszenvedői a baleseteknek, addig 16–18 évesen már egyre inkább okozókká válnak, mondta el Dr. Erb Szilvia, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Gépjármű-közlekedési és Vasúti Szabályozási Főosztályának vezetője. Éppen ezért nagyon fontos foglalkozni a fiatalok közlekedésbiztonságával, de szintén lényeges, hogy mindezt olyan testreszabott formában tegyék, amellyel el is lehet érni őket. Dr. Erb Szilvia elmondta, hogy miután a Safety Tunes programra nagyon pozitív volt a tanintézmények visszajelzése, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium keresni fogja a folytatás lehetőségét. A főosztályvezető asszony egyúttal meg is köszönte a program iránti nyitottságot a diákoknak és a tanároknak egyaránt, illetve a figyelmükbe ajánlotta a minisztérium égisze alatt futó egyéb közlekedésbiztonsági kezdeményezéseket – pl. a Jól Vezess programot, a KRESZ-faktort, a hagyománnyá váló A Közlekedési Kultúra Napját, a KRESZ-felfrissítő programokat –, amelyek szintén a fiatalok hasznára válhatnak.


Dr. Erb Szilvia, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Gépjármű-közlekedési és Vasúti Szabályozási Főosztályának vezetője

Így gondolkodnak a fiatalok – előtte és utána

A műhelygyakorlatok mindegyike egy rövid kérdőív kitöltésével kezdődött, amely a résztvevők általános ismereteit és attitűdjét vizsgálták a közlekedésbiztonság területén. A kérdőívek alapvetően a képzés előtt és után mérhető attitűdökre fókuszáltak, az országos kiértékelés eredményeit pedig Berta Tamás, a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Kutatóközpontjának vezetője ismertette. Elmondása alapján a felmérést 410 diák töltötte ki, és a program sikerét bizonyítja, hogy átlagosan 7%-os javulást mutattak a diákok válaszai az első és a második felmérés között az olyan témákban, mint a biztonságos vezetési stílus, a megfelelő sebesség megválasztása, a biztonsági öv és bukósisak használata, illetve a vezetés közbeni telefonhasználat kerülése. Az egyetlen terület, ahol nem jelentkezett számottevő javulás, az alkoholos és drogos befolyásoltság melletti vezetés területe volt, holott igen veszélyes problémáról van szó. Berta Tamás hozzáfűzte, hogy ezt a sajátos eredményt a módszertan további finomhangolásánál figyelembe kell majd venni.


Berta Tamás, a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági Kutatóközpontjának vezetője

Eredményhirdetés

A tíz legjobb pályamű bemutatását követően lázas szakmai tanácskozás kezdődött. A zsűrit Óberling József rendőr ezredes, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság elnöke, Dr. Erb Szilvia, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Gépjármű-közlekedési és Vasúti Szabályozási Főosztályának vezetője,Dr. Kiss Diána, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésért felelős Helyettes Államtitkárságának főosztályvezetője, Dr. Heinczinger Mária, a Közlekedéstudományi Intézet közlekedéskutatási és fenntarthatósági igazgatója és Dr. Bói Lóránd, a Közlekedéstudományi Intézet Közlekedéstudományi Üzletág vezetője alkották. A pályaművek értékelésének eredményeként az első helyezést, azaz  A Europaen Road Safety Tunes Varsóban megrendezésre kerülő nemzetközi zárórendezvényén való részvételi lehetőséget „Hiányzók” című kisfilmjével az Ózdi Szakképzési Centrum Surányi Endre Szakképző Iskolájának és Kollégiumának csapata nyerte el. A díjakat Óberling József és Dr. Erb Szilvia adta át a nyerteseknek.



Szöveg: Váczi Vincent
Fotó: iró Zoltán

Díjazottak listája
1. helyezett – Varsói utazás: Ózdi Szakképzési Centrum Surányi Endre Szakképző Iskolája és Kollégiuma
https://www.youtube.com/watch?v=fSElfsZ9YPo&t=4s
 
2. helyezett – Formula 1 Magyar Nagydíj belépőjegy: Ózdi Szakképzési Centrum Surányi Endre Szakképző Iskolája és Kollégiuma
https://www.youtube.com/watch?v=8enhmSPr4tU&t=1s

3. helyezett – Decathlon vásárlási utalvány 10 000 Forint értékben: Budapesti Műszaki Szakképzési Centrum Bláthy Ottó Titusz Informatikai Szakgimnáziuma
https://drive.google.com/drive/folders/0BxdwdPW9awY5SkFvZml2Q0JXVEE

Különdíj – Közlekedésbiztonsági ajándékcsomag: Ceglédi Szakképzési Centrum Bem József Műszaki Szakközépiskolája és Szakiskolája
Plakát: "Soha ne igyál, ha vezetsz!"


Különdíj – Roller: Budapest Műszaki Szakképzési Centrum Than Károly Ökoiskolája, Gimnáziuma, Szakközépiskolája és Szakiskolája
Plakát: Egy életünk van!


Különdíj – Kerékpár: Budapest Műszaki Szakképzési Centrum Than Károly Ökoiskolája, Gimnáziuma, Szakközépiskolája és Szakiskolája
Graffiti: Mások élete is a kezedben van!


Különdíj – Magyar Autóklub vezetéstechnikai tréning (3 db): Ceglédi Szakképzési Centrum Bem József Műszaki Szakközépiskolája és Szakiskolája
Fotó: Késő bánat